In 2008 opende een televisieprogramma de deur naar de rijke wereld van het Nederlandse soefisme, waarin diverse groepen werden belicht. Sipko den Boer, destijds vertegenwoordiger van het Mevlevi soefisme, trad naar voren als een opvallende persoonlijkheid. Nu, 16 jaar later, reflecteert Sipko op zijn reis binnen het Nederlandse soefilandschap en de ontstane verwachtingen. Een onafhankelijke soefidenker op reis door het spirituele landschap met een lokale focus.
Introductie:
In het intrigerende landschap van het Nederlandse soefisme doemt de naam Sipko den Boer op als een opvallende figuur. Geboren in een familie met beroepen als schipper, melkboer, dominee, muzikant en meer, die voor hem archetypen zijn geworden. Deze diverse achtergrond heeft hem geleid op een unieke zoektocht naar spirituele verdieping, geworteld in ontmoetingen met diverse soefigroeperingen en zijn betrokkenheid bij culturele evenementen.
Vroege verkenningen en ontmoetingen:
Mijn reis begon als een nieuwsgierige ziel, gevormd door een veelzijdige achtergrond. Mijn familieachtergrond met diverse beroepen, weerspiegelt niet alleen een stamboom, maar vormt de basis voor archetypen die mijn persoonlijkheid hebben gevormd.
Roemi en mystieke gedichten:
De eerste aantrekkingskracht tot het soefisme ontstond door de mystieke gedichten van Roemi. Mijn betrokkenheid bij het vertalen en uitgeven van deze teksten gaf niet alleen blijk van mijn zoektocht naar spirituele diepgang, maar vormde ook een introductie tot mijn actieve rol binnen het Nederlandse soefilandschap.
Mevlevi Soefisme en vertegenwoordiging:
Mijn ontmoeting met het Mevlevi soefisme bracht me o.a. in aanraking met het ritueel van het biddend wervelen, het leerdicht van Roemi en de Ottomaanse muziek. Het actief beoefenen van deze traditie leidde tot mijn rol als vertegenwoordiger van deze stroming in Nederland. Echter, de veranderingen binnen de groep dwongen me mijn rol los te laten, op zoek naar een grotere persoonlijke vrijheid binnen mijn spirituele reis.
Onafhankelijk denken en overstappen:
Mijn onafhankelijke denkwijze en nadruk op eigenwijsheid maakten me tot een opvallende figuur binnen de Nederlandse soefigemeenschap. Het vermijden van beperkende structuren, zoals het loslaten van mijn vertegenwoordigende rol, getuigt van mijn verlangen naar vrijheid binnen mijn spirituele zoektocht.
Lokale focus en maatschappelijke impact:
Door de jaren heen en na verre reizen te maken, ben ik een voorstander geworden van lokale initiatieven. Mijn spirituele evolutie heeft geleid tot een focus op de kracht van lokale gemeenschappen en hun vermogen om positieve verandering teweeg te brengen. Hierin ligt mijn overtuiging dat ware verbondenheid en impact beginnen op lokaal niveau.
Soefisme als verbinding met het zelf en de omgeving:
Soefisme is voor mij niet slechts een exotische aantrekkingskracht, maar een manier om meer in verbinding te zijn met mezelf, mijn omgeving en achtergrond. Het is geen vervreemding, maar eerder een kompas dat me leidt naar een dieper begrip van wie ik ben en mijn plaats in de wereld.
Diversiteit en sociale ontwikkelingsgang:
Naast mijn spirituele queeste, zocht ik naar manieren om mijn principes te vertalen naar concrete acties. Het Music of Life-project, met zijn maandelijkse benefietconcerten, weerspiegelt mijn wens om bewustzijn voor diversiteit en verbondenheid te bevorderen. Hier geloof ik sterk in de kracht van muziek om bruggen te slaan tussen gemeenschappen en eenheid te creëren te midden van diversiteit.
Spirituele evolutie en kernwaarden:
Mijn persoonlijke spirituele evolutie, van een hervormd-protestantse opvoeding naar een onafhankelijk soefi-denker, onthult een complexe reis door verschillende geloofsovertuigingen en levensvisies. Tegenwoordigheid, liefde en eenheid blijven mijn leidende principes binnen het soefipad, en ik probeer deze waarden te belichamen in zowel mijn persoonlijke als maatschappelijke leven.
Levensmotto:
De woorden van Sjams van Tabriz zijn mijn levensmotto geworden: “Verwerf je kennis om een mondvol van het wereldse? Dit touw is om uit de kuil te komen, niet om van de ene kuil naar de andere te gaan. Dit is wat je moet weten: ‘Wie ben ik? Uit welke substantie besta ik? Waarom ben ik hier gekomen? Waar ga ik heen? Waar liggen mijn wortels? Wat doe ik op dit moment? Waar heb ik mijn gezicht naartoe gekeerd?’” Deze wijze woorden begeleiden mijn spirituele reis en herinneren me aan de essentiële vragen die de kern vormen van mijn zoektocht naar zelfontdekking en verbondenheid met het leven om me heen.