In deze tekst ligt de nadruk op de kennis van het hart, die zowel praktisch als transcendent is. De combinatie van wat we in de praktijk door ervaring kunnen weten en dat wat door goddelijke transcendentie moet worden doorlicht is een evenwicht dat je alleen maar kunt leven en niet op de gangbare, intellectuele manier kunt `vatten’. Wijsheid probeert dus niet alleen het `dagelijkse verstand’ te stimuleren, maar ook `al die dimensies’ in ons die de rede te boven gaan. Als we groeien in wijsheid, worden er verborgen vermogens gewekt en geoefend die in aanleg in ons aanwezig zijn.
Helminski ziet soefisme in wezen als `spirituele psychologie’. Dat wil zeggen dat hij in dit boek verschillende niveaus van het innerlijk leven van de mens aanspreekt – van de meest doodgewone en oppervlakkige tot de meest diepe en subtiele. Volgens hem moeten die niveaus op zo’n manier openstaan voor de `in-vloed’ van de Geest dat de spirituele zoeker niet alleen door een innerlijke transformatie heen gaat, maar ook op het pad naar de goddelijke tegenwoordigheid wordt gezet. Wil een dergelijke reis vruchten afwerpen, dan moet ze ons aan de gewone beperkingen van onze dagelijkse gedachten en gewoonten voorbijvoeren en ons ertoe brengen lichaam, ziel, hart, verstand en geest op zo’n manier te ontwikkelen dat ze verlicht en getransformeerd worden door toedoen van iets dat groter is dan wijzelf.
Levend soefisme is geschreven vanuit het perspectief van een oude levenswijze die is geworteld in wijsheid. De oude wijsheidstraditie is echter niet zomaar een stel ideeën of opvattingen. Je kunt wijsheid niet tussen andere relatieve standpunten in zetten waaruit je vervolgens kiest wat van je gading is. In wijsheid weerspiegelen zich de structuren van de werkelijkheid. Als je je dus laat leiden door wijsheid, leef je volgens de fundamentele grondbeginselen van het universum.

Meer informatie en bestellingen: info@roemivandaag.nl